معلومات عن أقراص و حبوب التخسيس

يسرا خالد
يسرا خالد
6323

كثير مننا سمع عن حبوب التخسيس و فى كل مكان شايفين اعلانات ووعود اد ايه هى حل سحرى لفقدان الوزن بس اللى احنا مش عارفينه ان ليها برده مخاطر و انها مش حل لوحدها لازم نعمل معاها رجيم ..عايزين تعرفوا معلومات اكثر عن ايه هى الانواع اللى موجودة فى السوق و اضرارها و فوائدها تعالوا اقرأوا معانا السطور الجاية عن أقراص و حبوب التخسيس…

إزاى ادوية التخسيس بتشتغل فى جسمنا ؟

بتشتغل انها بتقوم بتخفيض الشهية عن طريق السيطرة على بعض المستقبلات في المخ و رفع معدلات الحرق و تحجيم و تقليص امتصاص المواد الغذائية زى الدهون و الجلوكوز.

بعض أنواع أقرص و حبوب التخسيس الموجودة فى الاسواق :

1 – الاورليستات Orlistat

مشهور كمان باسمه الزينيكال Xenical . و بيعمل على تحجيم و تقليص انزيمات البانكرياس اللي بتقوم بامتصاص الدهون من الطعام. وده بيقلل كمية  الدهون و السعرات الحرارية .

اضرار الاورليستات (الزينيكال):

ممنوع تماما اثناء الحمل او الرضاعة او في حالة وجود مرض بالكبد او البنكرياس. من اشهر اعراض الاورليستات هي خروج الدهون في البراز. و هذا بسبب وصول دهون الطعام الى الامعاء بدون هضم.

2 – الشيتوكال Citocal:

و الشيتوكال عبارة عن مادة الشيتوزان Chitosan . و الشيتوزان هي مادة مستخرجة من قشور البحريات زى الجمبري و الكابوريا  بيدعى انه بيعمل على تقليص امتصاص الدهون زى الزينيكال.  و لكن فى دراسة  اثبتت عدم صحة الادعاءات دى. و عشان كده ارسلت منظمة الغذاء الامريكية FDA تحذير لمنتجين مكمل الشيتوكال  تأمرهم بعدم طباعة مزاعم كاذبة على العبوات.

3 – حبوب الشاي الاخضر للتخسيس :

الدراسات العلمية اثبتت قدرة الشاي الاخضر على التخسيس و حرق الدهون , وكمان اثبتت الدراسات فوائده الكثيرة على الصحة  لانه بحتوي على اكثر من نوع من مضادات الاكسدة و كمان فاعلية حبوب الشاي الاخضر اللي تحتوي على خلاصة الشاي EGCG  اكثر فاعلية لحرق الدهون من المشروب الساخن العادى للشاى الاخضر.

4 –  ناتشور وايس راسبيري كيتونز بلس Nature Wise Raspbaerry Ketones Plus

  بتتكون من مواد طبيعية  تحتوي على 400 ملغ من التوت الكيتونات ، ومستخلص المانجا الافريقية ، والاكي بيري ، وخلف التفاح ، وعشب البحري ، ولاشاي الأخضر والجريب فروت ، تعمل  على  حرق الدهون في خلايا الجسم وتعمل على الشعور بالشبع ، و بتنظم مستوى الكولسترول والسكر في الدم . ملهاش اضرار جانبية لانها طبيعية

5 –  جارسينيا كامبوجيا Garcinia Cambogia :

 حبوب طبيعية مصنوعة من الفواكه بنسبة 100% ، يوصي بها الدكتور أوز المشهور جدا لأنها ليها  فعالية كبيرة في تخفيف الوزن بطريقة سهلة وصحية ، كمان بتقلل الشهية ، ومش بتسبب أي أثار جانبية ولا العصبية والاكتئاب والتعب .

ايه هى مخاطر  حبوب التخسيس؟

حبوب التخسيس متاحة للشراء بكذا طريقة: فى حبوب مش بتتباع غير بوصفة طبية، وفى حبوب ممكن شراؤها من غير وصفة طبية، فىكملات غذائية  نباتية متوفرة من غير وصفة طبية.

 لكن  الحبوب اللى بتباع بشكل فردي عن طريق الانترنت عادة بتكون مكملات غذائية او حبوب غير موافق عليها من قبل وزارة الصحة ومن غير ابحاث مؤكدة و دى بتكون خطيرة جدا و بتسبب مضاعفات ممكن توصل للوفاة.

 هل حبوب التخسيس فعالة فعلا؟

 حبوب التخسيس فى انواع منها كويسة وفعالة، على الاقل اللي بتباع مع وصفة طبية وفعاليتها مثبتة، و بتساعد في التخلص من 5-22 كيلو خلال ستة اشهر. ممنوع اخذ حبوب التخسيس لفترة اكثر من ستة اشهر لان الجسم يبطور مقاومة لتاثير الحبوب ويتوقف انخفاض الوزن.للحصول على افضل النتائج ولتجنب الاثار الجانبية، لازم استشارة الطبيب حول مكوناتها والحصول على رايه.

مقالات متعلقه

5 نصايح فعالة هتساعدك تخسري 5 كيلو في شهر

5 نصايح فعالة هتساعدك تخسري 5 كيلو في شهر

اشربي الخليط ده كل يوم قبل النوم هيخلصك من كل السعرات اللي اكلتيها خلال اليوم

اشربي الخليط ده كل يوم قبل النوم هيخلصك من كل السعرات اللي اكلتيها خلال اليوم

ليه الشتا هو افضل وقت لممارسة الرياضة لخسارة الوزن

ليه الشتا هو افضل وقت لممارسة الرياضة لخسارة الوزن