أفضل انواع وماركات كريم الاساس والكونسيلر

يسرا خالد
يسرا خالد
في
مكياج
373795

بنات حوا بتحرص على تلبية كل رغباتكم  النهاردة هنكلمكم على اساس اى مكياج اللى هو كريم الاساس و الكونسيلر و البودرة و جايبنلكم بعض الانواع اللى سألتوا عشان تعرفوها و بتختلف من حيث التركيبة والنتيجة اللي بتديها للبشرة تعالوا نعرف سوا أفضل انواع كريم الاساس و الكونسيلر..

انواع وماركات كريم الاساس والكونسيلر
انواع وماركات كريم الاساس والكونسيلر

1 – كريم الاساس :

زى ما انتم عارفين بنستعمل  كريم الأساس  قبل وضع الماكياج عشان يخفى بعض العيوب فى البشرة ، و فى بنات بتستعمله عشان يدى نضارة وإشراقة محببة طبيعية لبشرتها أو لتنعيمها او عشان تضمن ثبات المكياج لفترة أطول.

طيب ايه هى انواع كريم الاساس ؟

1- كريم أساس كريمي:

ممتاز لذوى البشرة الجافة، معروف بتغطيته القوية والثابتة،  و اللى عندهم البشرة الجافة جداً، أو الجافة شوية، والبشرة المختلطة ممكن استخدام  النوع ده من كريمات الأساس لحتوائه على مواد مطرية للبشرة. النوع المضغوط من كريمات الأساس الكريمية واللى بيجى على شكل بودرة مضغوطة، ممكن استخدامه لجميع أنواع البشرة.

2 -كريم الأساس Stick:

تغطية كاملة، مناسب لذوى البشرة الدهنية. غير مناسب لذوات البشرة الجافة لأنه بيجفف البشرة، يخفي الحبوب والجروح بشكل كامل.

3- كريم الأساس المضاد للماء:

مناسبة للأجواء الرطبة والحارة، ومناسبة للسباحة في البحر… مش بيتمسح و بيغطي البشرة بشكل كويس

4- كريمات الأساس المعدنية:

النوع ده بيستخدم معادن طبيعية مرخصة طبياً، وممكن استخدامها فوق الحبوب والجروح بأمان وبضمان عدم الالتهاب

– كريمات الأساس السبراي:

نوع تانى من كريمات الأساس المرخصة طبياً، واللى بتخفي عيوب البشرة بشكل كامل زى الجروح والحبوب وحب الشباب بدون التهابها.

ايه هى افضل ماركات كريم الاساس ومتوفرة فى السوق المصرية؟

1- Oriflame Studio Artist Foundation Natural :

كريم أساس مميز من Oriflame ذو ملمس كريمي، سريع الامتصاص على البشرة، وبيدى تغطية ممتازة. بيخبى الجروح، واللون الغير موحد للبشرة، ويعطي مظهر طبيعي للوجه. خفيف الوزن وبيساعد على ترطيب البشرة. مش بيسبب في لمعان الوجه مع مرور الوقت، وبيحتوي على معامل وقاية من الشمس SPF 15.  هتلاقوه في عبوة مناسبة للاستخدام، وهو مناسب لجميع أنواع البشرة.

2- مايبلين دريم مات موس كريم أساس – Maybelline Dream Matte Mousse Foundation:

كريم أساس مات من مايبلين , ممتاز للبشرة الدهنية وممكن يغني عن استخدام البودر بعده, بيدوب علي البشرة وبيدي تغطية متوسطة وطبيعية.

3 -L’Oreal Paris Feather – Light Souffle Matte Morphose Foundation :

كريم أساس طبيعي من L’Oreal Paris بيجى في عبوة على هيئة وعاء صغير. من أفضل كريمات الأساس للإستخدام اليومي لسهولة استخدامه. يعطي تغطية مثالية، بيساعد على تقليل ظهور الخطوط الدقيقة.

4- Rimmel London Stay Matte Foundation Natural Beige :

كريم أساس رائع من Rimmel يحتوي على البودرة الثابتة جدا، لانها تدوم لحد 25 ساعة. فيعمل على حماية البشرة من الحرارة والرطوبة، كمان بيدى تغطية مثالية. يحتوي على تركيبات معدنية وبريمر مائي، وده بيساعد على ترطيب البشرة. خفيف الوزن ومناسب للاستخدام طوال اليوم.

6- Revlon Touch & Glow Moisturizing Makeup Foundation:

كريم أساس من Revlon بيساعد على الحصل على بشرة مشرقة بشكل سريع، بيخلى بشرتك  صحية أكثر وخالية من العيوب، لانه فيه مكونات فريدة. بيدي تغطية خفيفة إلى متوسطة، وبيساعد على إخفاء البقع الداكنة على البشرة. ذو قاعدة مائية، بيعمل على تنعيم وتغذية البشرة. مش بيتسبب في انسداد المسام، أو ظهور حب الشباب.

5- Avon Magix Face Perfector SPF 20 Foundation :

كريم أساس خفيف الوزن من Avon. بيدوم لحد 7 ساعات، بعدها بيبدأ في إظهار اللمعان على البشرة. بيساعد على تصغير حجم المسام. ويبعمل على تنعيم البشرة وتقليل ظهور الخطوط الدقيقة. بيجى في أنبوبة سهلة الاستخدام وصحية تمامًا.

6- Maybelline Dream Liquid Mousse Foudation :

كريم أساس طبيعي من Maybelline بيديكى بشرة مشرقة نقية وخالية من العيووب. كريم أساس ذو ملمس كريمي ناعم، و بيديكى تغطية حريرية. مناسب للبشرة العادية والحساسة و يوفر التغذية اللازمة للبشرة، وهو خالي من العطور. بيجى على هيئة سائلة، خفيف الوزن وسهل الاستخدام. مش بيتسبب في انسداد المسام أو ظهور حب الشباب. تم اختباره معمليًا، وهو أمن تمامًا للاستخدام و مش بيتسبب في تهيج البشرة.

2 – الكونسيلر:

وظيفته تصحيح البشره وتوحيد اللون ، واخفاء العيوب ( الهالات السوداء والبقع) ، وتصحيح ملامح الوجه ( تصغير الانف أو الذقن أو الجبهه ) و ألوانه ( الاخضر ، الازرق ، البنفسجي ، الاصفر ، البرتقالي ، الاحمر ، البيج )  و قلنا قبل كد على الموقع فايدة كل لون من الألوان .

انواعـــــه:

1- كريم كونسيلر:

يأتي بالغالب بباليت ( علبه تشبه علبة الظلال او الايشادو ) ، بجميع الالوان ، وبيناسب جميع انواع البشره ، ويستخدم  لتصحيح ملامح الوجه و توزيع الظلال الغامقه لتصغير الأنف والفاتحه للتكبير.

2 – ليكويد كونسيلر( السائل ) :

الكونسيلر السائل بيستخدم لجميع انواع البشرة وخاصة البشرة الحساسه واللى فيها المشاكل البسيطه . بيكون على شكل قلم أو فرشه تشبه فرشة الجلوس . وبيدى تغطيه شفافه وناعمه . وغني بالسوائل والفيتامينات بالغالب ولو كان يحتوي على كولاجين فهو مثالي للبشره الناضجه ( مافوق 35 ) لانه بيساعد على اخفاء التجاعيد.

 3 -stick الكونسيلر العصا : 

في اغلب الماركات بيكون في حالة وسط بين الكونسيلر السائل والكريمي ، و مناسب لجميع انواع البشره.

افضل ماركات الكونسيلر :

1 – كونسيلر ميبيلين – maybelline age rewind concealerمن احلى مميزاته انه بيملى كل الخطوط الرفيعة و مش بيسيح و بيفضل طول اليوم كمان مناسب لاصحاب البشرة الدهنية.

2 –  revlon photoready concealer – ريفلون فوتو ريديمن مميزاته انه مش بيبان على وشك و طبيعى جدا و مناسب للبشرة الدهنية.

3- كونسيلر ماكس فاكتور MAX FACTOR ERACE , كونسيلر قلم بيخفي الهالات والخطوط اللي تحت العين, سهل إنك تحطيه وتدمجيه بايديك أو بفرشة, الوانه متوفره بخمس درجات.

ونسيلر ماكس فاكتور ERACE
ونسيلر ماكس فاكتور ERACE

4 – nyx concealer in a jarملمسه ناعم جدا و بيفضل طول اليوم مخصوص لاصحاب البشرة الدهنية.

5 – la girl pro concealer – لا جيرل كونسيلربيجى بدرجات مختلفة زى الاخضر والاصفر وغيرها ومناسب جدا للبشرة الدهنية وبينور الوش وتغطيته رائعة.

6 – لانكوم وتربروف كونسيلر lancome waterproof concealer ، و فيه حماية ضد الماء و الحرارة و الرطوبة ، و بيعمل بفاعلية تحت العين ، بيستمر لساعات طويلة ، و مش بيستقر في الخطوط الرفيعة .

7 – ميك أب فوريفر كونسيلر MAKE UP FOR EVER Full Cover Concealer ، يحتوي على فيتامين  a,e و بيسيب الجلد بمظهر شاب ويقوم بتجديده و يعطي نعومة ، ومناسب لحول العين و أي بقع في الوجه .

8 – توفيسد كونسيلر too faced concealer ، طبيعته مرنة و بيغطي الوجه بطريقة رائعة ، و مش يستقر في الخطوط الرفيعة .

9 – كلينك كونسيلر clinique advanced concealer ، و بيستخدم ككريم و كبودرة ماط ، و بيعطي مظهر نهائي رائع.

3 – البودرة :

بنستعملها بعد كريم الاساس لتثبيت المكياج و انها تنور وشنا اكثر بعد ما نحط كريم الأساس مهما كانت ماركته لازم نحط بعده بودرة علشان مايبقاش شكل وشنا دهني.

ايه هى انواع البودرة ؟

البودرة المدمجة:

تعتبر البودرة المدمجة احسن حل للتخلّص من لمعان البشرة خلال النهار، وبتستخدم فى تعديل المكياج وهى مناسبة البشرة الدهنية لانها بتمتص الدهون حول الانف والوجنتين وفوق الشفاة و اسمها كمان البودرة المضغوطة وبتساعد على تغطية وإخفاء المسامات الواسعة.بلاش نتستخدم البودرة المضغوطة بكميات كبيرة حول العينين لانها بتسبب ظهور الخطوط الدقيقة وفى بعض الانواع من البودرة المضغوطة المضاف اليها واقى الشمس .

البودرة الطليقة:

لتثبيت كريم الأساس مفيش احسن من البودرة الطليقة.البودرة الطليقة بتستقر على البشرة بشكل أفضل من البودرة المدمجة،  بتناسب اغلب انواع البشرة لانها بتساعد على تثبيت المكياج وتثبيت كريم الاساس للبشرة كمان بتساعد على تقليل لمعان البشرة وفى منها الانواع الشفافة ونصف شفافة أو الملونة .

البودرة المضيئة:

بتحتوي علي ماده مضيئة لتعطي نورا للوجه واحسن مكان لوضعها علي الوجه عند عظام الخدود “الوجنتين” و بتستخدم بودرة الإضاءة في إضاءة الوجه وتحت العينين عشان تبان المنطقة مشرقة وجذابة.

البودرة البرونزية:

تستخدم زى البودرة العادية ولكن عشان تعطي الوجه كله لونا برونزيا .

افضل أنواع البودر

Maybelline Dream Matte Powderمناسبة جدا لبشرة الدهنية و نسبة التلك فيها 40% فقط و ده بيخليها متجيرش على الوش و شكلها طبيعى.

Oriflame Very Me No Time For Shine Powderالبودرة دى بتخلصك من اى لمعان فى الوجه بسبب الدهون  و بتظهر وشك بلونه الطبيعى.

من الانواع الممتازة بورجوا Bourjois Silk Edition Compact Powder بتدي تغطية كاملة للشوائب والبقع وبتدي نعومة وللبشرة.

ومن الماركات الكويسة في البودرة ماركة MAC Mineralize Face Powder وتغطيتها متوسطة الى خفيفة مخملي بشكل طبيعي.

وفى كمان Prestige Cosmetics Wet and Dry Powder Foundation برستيج  ناعمة وخفيفة على الوجه هي عبارة عن فاونديشن على شكل بودرة تغطيتها متوسطة ممكن تستخدم مائي وجاف.

Ben nye Banana Powder بن ناي  مشهورة تغطيتها الرائعة متوسطة إلى كاملة وممكن تستخدم مائي وجاف.

فى كمان L’Oreal True Match Mineral Instant Shine Eraser Powder لوريال ناعمة وخفيفة تغطية خفيفة الى متوسطة.

فورايفر Forever52 Press Powder تغطيتها متوسطة إلى ثقيلة ناعمة.

nyx stay matte

البودرة دى رائعة للوش الدهنى و كمان ممكن تغنيكى عن كريم الاساس.

ملحوظة :  لمعرفة الاسعار كل المنتجات دى موجودة فى محلات المكياج Mazaya, Fortune, Faces و في الصيدليات الكبيرة و كمان ممكن تشتريها من على الانترنت او من صفحات المكياج على الفيسبوك.

شوفي كمان ماركات وأسعار ال BB كريم وال CC كريم

شوفي كمان ماركات وأسعار ال BB كريم وال CC كريم
شوفي كمان ماركات وأسعار ال BB كريم وال CC كريم

مقالات متعلقه

8 نصايح لاستخدام الكونسيلر بشكل صح لمكياج مثالي

8 نصايح لاستخدام الكونسيلر بشكل صح لمكياج مثالي

التخلص من كريم الاساس الزيادة في 3 خطوات بسيطة

التخلص من كريم الاساس الزيادة في 3 خطوات بسيطة

كل اللي محتاجة تعرفيه عن تكنيك استخدام اكتر من نوع كريم اساس Multi-foundation

كل اللي محتاجة تعرفيه عن تكنيك استخدام اكتر من نوع كريم اساس Multi-foundation