ازاى تعتنى بشعرك مع الحجاب

يسرا خالد
يسرا خالد
في
شعر
5754

بيقولوا دائما ان الحجاب هو واحد من الاسباب الرئيسية لتساقط الشعر وتلفه وده لانه بيحجب الهواء عن الشعر ويمنعه من التنفس والحركة لكن الكلام ده مش صحيح و اللى بيحصل ان احنا مش بنهتم بشعرنا صح مع الحجاب و لو اتبعتى خطوات الرعاية والاهتمام بشعرك هتحصلى على اروع وافضل شعر. جايبنلك بعض النصائح للحصول على شعر لامع وصحي تحت الحجاب…

شعرك و الحجاب
شعرك و الحجاب

نصائح للحفاظ على شعرك مع الحجاب

1 –لازم تعرفى ان العناية بتبدا من الداخل وان صحة شعرك تستمد من غذائك وعشان كده احرصي على تناول الاطعمة الغنية بالبروتينات لانها بتقوي بصيلات الشعر زى السمك واللحوم والبيض والفاكهة الطازجة  وسمك السلمون والسردين، البقوليات والمكسرات، البيض، الحبوب الكاملة والكثير من الفواكه والخضار كالسبانخ، الفاصوليا، البروكولي، الجرجير والفلفل الأخضرو كمان اهتمى بالفيتامينات الضرورية لصحة الشعر زى فيتامين A و B و C و D الموجودة في الفجل والجزر والبصل والملفوف كمان الثوم وزيت كبد الحوت من الاطعمة الضرورية جدا للشعر.

2 – حاولي تحرير الشعر من الربطات و سيبيه مفرود و مفكوك فى البيت علاطول عشان يتنفس ويرتاح بالاضافة للمداومة على عمل حمامات الزيت اللي بتعتني بشعرك وتغذيه وبتحافظ على صحته واتباع برنامج بيساعد على نمو الشعر .اعطى شعرك استراحة لمدة ربع ساعة أثناء  بالوضوء للصلاة أثناء اليوم على سبيل المثال.

3 – رغم أن زيوت الشعر مفيدة في جعل الشعر ينمو بسرعة ولكن ترك الشعر أطول من المطلوب من غير غسل ممكن يؤدي إلى تساقطه.  لازم تتعرفي على نوع شعرك وتقرري الوقت المناسب لغسل الشعر. غالبًا  أنتى هتحتاجى غسل شعرك يوم بعد يوم لو كان شعرك دهنيًّ، و تغسليه مرة فالأسبوع لو كان جافًّ، ومن 2-3 مرات فالأسبوع لو كان طبيعيً. نشفى شعرك كويس قبل ما تلبسى الايشارب مهم جدا لمنع سقوطه.

4 –  حاولي تستعملي ايشاربات من القماش الطبيعي زى القطن وابعدي عن الربطات اللي بتتربط بشدة على الرأس لان شد الايشارب جامد بيسبب فراغات قدام فى مقدمة الرأس و دى مشكلة بيعانى منها بنات كثير. و اهتمى بنظافة الايشارب و غسله قبل استعماله عشان ميسببش قشر و شعر دهنى او يسبب سقوط للشعر.

5 – اعملى مساج و تدليك لطيف لشعرك بلطف بعد خلع الحجاب عشان تشجعي تحريك الدم في منطقة الرأس اللي بدوره بيساعد على نمو شعرك بشكل أحسن .بأطراف صوابعك مش ظوافرك ابدئي بمقدمة الرأس من الجانبين وقومي بالتدليك بلطف. • قومي بالضغط بشكل خفيف على منطقة فروة الرأس كاملة أثناء التدليك وحركي أصابعك بطريقة دائرية. • استمري من بداية فروة الرأس لحد لما توصلي لنهايتها

مقالات متعلقه

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة