5 طرق التخلص من نحافة الوجه

يسرا خالد
يسرا خالد
13946

للبنات اللي وشها رفيع وشكلها مرهق أو تعبانة علي طول و كمان البنات اللي بتبقي خارجة من رجيم من اكثر المشاكل اللي بتقابلها هي ترهل الجلد و دى بنلجأ فيها للرياضة علاطول عشان نحلها بس يا ترى هنعمل ايه لما نواجه مشكلة شحوب الوجه و بهتانه وتغيير لونه ونلاقى وجهنا فقد كثير من وزنه و رونقه و بقى شكلنا مرهقين او عيانين علاطول..فى حلول كثيرة ممكن ننقذ بيها الموقف من غير ما نضطر نتخن تانى تعالوا نشوف ايه هى …

وجه جميل بعد الرجيم
وجه جميل بعد الرجيم

طرق ووصفات لمعالجة نحافة الوجه:

 1 – تناول كوب من الزبادي، ونزودلوا ملعقة عسل أسود أو عسل نحل، وملعقة خميرة بيرة يومياً، ولمدة شهر كامل.

2 – نعمل الخلطة دى نجيب  5 ملاعق حلبة مطحونة، و3 ملاعق سكر، وملعقة عسل أسود و4 أكواب ماء، اول حاجة هنغلى المياه كويس، ونزود العسل الأسود، و نسيبه على النار لمدة10 دقائق مع التقليب المستمر، و بعدين  الحلبة ونسيبها على النار لمدة 5 دقائق، وترفع من على النار وتصب في كوب، ويضاف إليها السكر وتشرب ساخنة لمدة شهر يومياً قبل النوم.

3 –  أكل الموز، والعنب، والبرتقال. و تناول الخضروات، خاصة الخيار والبازلاء لانها فيها فيتامين B اللي بيفيد في علاج النحافة، وأكل البطاطا نيئة، وشرب الحلبة، والسحلب.

4 – أكل السمسم يفيد في علاج النحافة، وبينصح الخبراء بأكل كوب صغير من السمسم يومياً لمدة أسبوعين؛  لان السمسم فيه قيمة عالية، وبيساعد على علاج النحافة والهزال بشكل ملحوظ ؛ لاحتوائه على زيوت مفيدة جداً للجسم، وبيساعد على نعومة البشرة.

5 –  اكل سبع تمرات مع كوب من الحليب، ونزودله ملعقة عسل نحل على الريق مفيد جدا للجسم، كمان حبوب الخميرة والزبيب مفيدة جداً لنقاء ونضارة البشرة.

مساج مفيد فى حالة نحافة الوجة

 مساج للبشرة مرتين أو ثلاث مرات يومياً، باستخدام خليط من الزيوت المفيدة للبشرة، زى: زيت السمسم، وزيت الزيتون، وزيت عباد الشمس، وزيت اللوز، وزيت العنبر، وزيت الخروع، وزيت النعناع وممكن خلطها مع بعضها، ويتم فرك الخدود بطريقة دائرية، بداية من طرف العينلان ده بيؤدى لملء الخلايا الدهنية الخاصة بالبشرة؛ فبيزيد وبلاش الاقتراب من الأنف عشان ميتنفخش.

مقالات متعلقه

اطعمة لزيادة الوزن للاطفال بشكل صحي

اطعمة لزيادة الوزن للاطفال بشكل صحي

10 وجبات خفيفة سهلة هتساعدك على زيادة الوزن بشكل صحي

10 وجبات خفيفة سهلة هتساعدك على زيادة الوزن بشكل صحي

طرق لزيادة الوزن بسرعة وبشكل صحي

طرق لزيادة الوزن بسرعة وبشكل صحي