5 طرق لتتقيل الحواجب

يسرا خالد
يسرا خالد
في
بشرة
22427

الحواجب ليها تأثير كبير فى شكلك و جمالك و كلنا عارفين ان الحواجب الثقيلة والعريضة طالعة موضة و كمان شكلها احلى بكثير من الرفيعة و بتدى لوجهك جاذبية اكثر. حواجبنا ساعات بتخف وبتقع نتيجة سوء التغذية وسوء إستخدام مستحضرات التجميل كثير . جايبنلكم شوية من الحلول المنزلية الطبيعية للتخلص من مشكلة رفع الحاجبين بسهولة …

طرق تتقيل الحواجب
طرق تتقيل الحواجب

1 – بذور الحلبة

بتساعد على نمو الحواجب السميكة. لأنها غنية بالبروتين وحمض النيكوتينيك والليسيثين اللي بيزود نمو الشعر . بتساعد بذور الحلبة كمان في إعادة بناء بصيلات الشعر .

طريقة إستخدام بذور الحلبة – نقع ملعقة صغيرة من بذور الحلبة في الماء لمدة 5 ساعات على الأقل. – طحن البذور وتحويلها لعجينة سميكة و إضافة  زيت جوز الهند أو زيت اللوز. – وضع العجينة على الحواجب قبل الذهاب إلى السرير. – تركها لمده ليلة كاملة. – غسلها في الصباح بالماء الدافئ. – إستخدمى  العلاج مرتين الى ثلاث مرات في الأسبوع لمدة شهرين.

2 – صفار البيض

يتكون الشعر في الحاجبين من بروتين الكيراتين ، و البيض هو مصدر كبير للبروتين . يساعد البيض في تحسين صحة شعرك وده هيخلى سيجعل حاجبيك أسمك.

طريقة إستخدام صفار البيض – 1 بيضة وفصل الصفار عن البياض . – خفق صفار البيض لحد لما نحصل  على لزوجة قوية . – وضعه على الحواجب عن طريق قطعت قطن . – دعه لمدة 15 إلى 20 دقيقة و غسله بالماء البارد. – استخدام  العلاج البروتيني مرة واحدة أو مرتين في الأسبوع .

3 – الفازلين

استعملي كمية بسيطة من الفازلين على منطقة الحاجبين من 2-3 مرات خلال اليوم. وفي خلال شهر واحد، هتلاقى نتائج فعّالة.الفازلين من العلاجات الفعّالة لكثافة الحاجبين، و بيساعد على ترطيب المنطقة دى كمان. و الترطيب ده يساعد  على إبقاء شعر الحاجبين ثابت وفي اتجاه واحد.

4 – زيت الخروع

حطى شوية من زيت الخروع على اطراف اصابعك او فى قطنة صغيرة  ودلكى بها شعر الحواجب قبل النوم واغسليها الصبح ومع التكرار هتلاقى بنفسك النتائج المذهلة في خلال 3-4 أسابيع.يعتبر زيت الخروع من اقدم طرق تكثيف الحاجبين لانه يوفر الكثير من العناصر الضرورة للعناية بشعر الحواجب.

5 – زيت جوز الهند

بيساعد على كثافة الحواجب لأنه فيه  البروتينات المختلفة والعناصر الغذائية زى فيتامين E والحديد واللى بيساعد على زيادة نمو شعر الحاجبين .

طريقة استخدام زيت جوز الهند 

وضع قطرات من زيت جوز الهند ويكون دافئ على أطراف الأصابع ويوضع على الحواجب مع التدليك بلطف لعدة دقائق لتقوية الدورة الدموية ونسيبه ليلة كاملة وفي الصباح يغسل بالماء الدافئ. يكرر العلاج لمدة 1-2 شهر لحد لما تلاحظى التغير وسمك الحواجب .

بنات حوا بتقولك ان من اهم اسباب كثافة الشعر شرب يوميا 8 اكواب من الماء  اللى بتيساعد على طرد السموم من الجسم  و كمان اكل الفاكهة الغنية بالفيتامينات المهمة.

طريقة رسم الحواجب بالخطوات والصور

الطريقة الصحيحة لرسم الحواجب
الطريقة الصحيحة لرسم الحواجب

مقالات متعلقه

10 حيل تجميلية بسيطة ممكن تعمليها عشان تطلعي بلوك احلى في وقت سريع

10 حيل تجميلية بسيطة ممكن تعمليها عشان تطلعي بلوك احلى في وقت سريع

افضل 25 نصيحة لمكياج العيون للمبتدئين

افضل 25 نصيحة لمكياج العيون للمبتدئين

ماسكارا للحواجب ميك مي براو من اسينس Essence eyebrow gel mascara

ماسكارا للحواجب ميك مي براو من اسينس Essence eyebrow gel mascara