5 وصفات للتخلص من الرؤوس السوداء

يسرا خالد
يسرا خالد
في
بشرة
30049

ظهور الرؤوس السوداء مشكلة بنعانى منها اغلبنا خصوصا فى الحر و الجو اللى كله تراب و سببها هو زيادة تراكم المواد الدهنية بداخل خلايا البشرة وانسداد الغدد الدهنية فيها . و كمان عشان مش ينعتنى بالبشرة بالطرق الصحيحة والتخلص من خلايا الجلد الميتة و مش بنشيل بقايا الماكياج عن الوجه . الخلطات اللى جاية دى هتخلصك من مشكلة الرؤوس السوداء تماما و مش هتحتاجى تروحى تعملى تنظيف بشرة غالى عند الكوافير تانى…

وصفات للتخلص من الرؤوس السوداء
وصفات للتخلص من الرؤوس السوداء

1 – معجون الاسنان

ثبث بالتجربة أن معجون الأسنان فعال جدا في التخلص من الرؤوس السوداء و البيضاء . هتأخدى شوية من معجون الأسنان و تحطيه على الأماكن اللي فيها الرؤوس السوداء  و سيبى  المعجون لمدة 25 دقيقة و اشطفي وجهك كويس بالماء. من أول استعمال هتلاحظى اختفاء الجزء العلوي من البثرة لو كنت إستعملتيه على البثور البيضاء، أما السوداء هتلاحظى اختفائها تدريجيا الموضوع بيحتاج المدوامة عشان كده  كرري وضع المعجون يوميا لمدة أسبوع.

2 – وصفة الخل و النّشا

  اخلطى  معلقتين نشا و معلقة خل  لحد لما تحصلى على  مزيج سميك و حطى المزيج على المنطقة اللى فيها الؤوس السوداء و سيبيه ينشف خالص و ابدأى بالفرك و هتلاقى أن الرؤوس السوداء بتخرج في وقتها.

3 – قناع اللوز و الشوفان

شوية من دقيق الشوفان و  قليل من اللوز المطحون ماء الورد اخلطي دقيق الشوفان و اللوز المطحون مع ماء الورد و اعملى عجينة سميكة. قومي بتوزيع الخليط بأطراف الأصابع على الأماكن اللي فيها الرؤوس السوداء و ممكن تكملي بقية وجهك بكمية الخليط المتبقية. سيبى القناع لمدة 15 دقيقة ثم اشطفي وجهك بالماء الدافئ.

4 – خل التفاح

فنجان خل تفاح +ملعقة ماء ساخن و بعدين خلط خل التفاح مع الماء الساخن و تسيبيه لحد ما يبرد، و تغمسى قطنة في السائل، ويمسح بها الوجه من تحت لفوق و تسيبى الوجه لحد ما ينشف.

5 -وصفة جوز الهند و السكر

اخلطى  ماء جوز الهند مع السكر  لحد لما يعمل  المزيج السميك  و بعدين  افركي به المنطقة اللى فيها  رؤس سوداء و هتلاقى أن البشرة أصبحت أكثر نقاءًا  لأن السكر مع جوز الهند يعتبر بمثابة منظف طبيعي للبشرة .

مقالات متعلقه

دليلك الشامل لتقديم عناية كاملة بالبشرة خلال نزلات البرد

دليلك الشامل لتقديم عناية كاملة بالبشرة خلال نزلات البرد

5 وصفات ماسكات للبشرة  من بودرة الشاى الاخضر هتبينك أصغر من سنك الحقيقي بكتير

5 وصفات ماسكات للبشرة من بودرة الشاى الاخضر هتبينك أصغر من سنك الحقيقي بكتير

10 عادات مضرة بجمالك لازم تبطليهم فى اسرع وقت

10 عادات مضرة بجمالك لازم تبطليهم فى اسرع وقت