دليلك الكامل عن بروتين و كيراتين الشعر

بقلميسرا خالد فيشعر visibility91151

ممكن تسمعى كثير من بنات اصحابك عن طريقة معينة لفرد الشعر وكأنها الحل السحري والوسيلة الأمثل للتخلص من التموجات للأبد بس ازاى تختارى منها اللى يناسبك وميسببش تلف لشعرك؟ و فيه منهم اللى بتندم على اللحظة اللى فكرت فيها انها تعمل كده فى شعرها, طيب ازاى هتقررى؟ في المقال ده هنحاول نوضح لكِ مميزات وعيوب طريقة فرد الشعر بالبروتين ومدى الاختلاف بين علاج البروتين وعلاج الكيراتين لفرد الشعر.

بروتين و كيراتين الشعر
بروتين و كيراتين الشعر

أولا الكيراتين :

1- ايه هو الكيراتين؟

الكيراتين هو بروتين طبيعي وهو المكون الأساسي للشعر والبشرة والظوافر. والكيراتين هو المسئول عن قوة الشعر ومظهره اللامع والناعم، وبمرور الوقت بنفقد الكيراتين الطبيعي الموجود في الشعر نتيجة لاستخدام السشوار والكيماويات زى الصبغة وكريمات الفرد والشامبوهات.

2 – الكيراتين اللى بنعالج بيه شعرنا بيتكون من ايه ؟

بيتكون الكيراتين المستخدم في معالجة الشعر من الفورمالدهايد واللى بيساعد على فرد الشعر لفترة طويلة، وفيه كمان البلسم والى بيرطب الشعر و ينعمه ونسبة من الكيراتين اللى بيدى الشعر القوة والنعومة ويرجعله المظهر الصحي.

3 – ايه هى خطوات معالجة الشعر بالكيراتين؟

• بنغسل الشعر كويس باستخدام شامبو الأطفال أو باستخدام شامبو مخصص للشعر المعالج بالكيراتين. • هنجفف الشعر باستخدام السشوار على درجة حرارة متوسطة. • هنقسم الشعر لخصل ونحط الكيراتين على كل خصلة ونسيب مسافة 1 سم من فروة الرأس ونسرح الشعر ونسيبه حوالي 10 دقائق ونجففه بالسشوار تانى. • هنستعمل مكواة فرد الشعر (baby liss) عشان نضمن تغليف الكيراتين للشعر. • نسرح الشعر بحرص للوراء ونسيبه مفرودا ويراعي عدم غسل الشعر أو تعريضه للرطوبة وعدم لفه أو ربطه لمدة 72 ساعة على الأقل. • هنستعمل مكواة الشعر يومياً بعد معالجة الشعر بالكيراتين لمدة تتراوح من 3 إلى 5 أيام حسب ملمس الشعر قبل المعالجة. • هنشطف الشعر بعد المدة المحددة باستخدام شامبو خالي من مادة كلوريد الصوديوم وممكن استخدام شامبو الأطفال أو شامبو مخصص للشعر المعالج بالكيراتين.

4 – هل ينفع استخدام الكيراتين لجميع أنواع الشعر؟

الكيراتين بنستعمله لفرد الشعر المجعد عشان يديله اللمعة، وبيستخدم لفرد التموجات البسيطة والتموجات العنيدة زى الموجودة في الشعر الأفريقي، وممكن نستعمله على الشعر المصبوغ أو الشعر اللى اتفرد قبل كده بكريمات الفرد التانية. مينفعش نستعمل الكيراتين على الشعر الضعيف والشعر شديد التلف. وعموما لو كان الشعر يتحمل درجة حرارة توصل إلى 450 درجة أثناء فرده بالمكواة فيمكنه تحمل الفرد بالكيراتين.

5- هل ممكن نلاقى كيراتين خالي من الفورمالدهايد ؟

 الكيراتين لازم يكون فيه نسبة من الفورمالدهايد أو بدائله الكيميائية عشان يفرد الشعر. وفى بعض الشركات اللي تنتج الكيراتين وبتدعي انه خالي من الفورمالدهايد، عشان كده لازم نقرأ ملصق المكونات كويس ودى أسماء بعض المركبات الكيميائية اللي بتعمل بنفس طريقة الفورمالدهايد ولها نفس آثاره الجانبية وأضراره: جلوتارالدهايد، أوكسالدهايد، ثيوجليكولات الأمونيوم (واللي بيستخدم في كريمات الفرد الدائمة)، ميثلين جليكول.

6 – ازاى نحافظ على الشعر المعالج بالكيراتين أطول فترة ممكنة؟

– بلاش نغسل شعرنا كثير بعد معالجته بالكيراتين. – عند غسل الشعر يفضل استخدام شامبو مخصص للشعر المعالج بالكيراتين أو شامبو الأطفال. – عدم الإفراط في استخدام مكواة الشعر بعد معالجة الشعر عشان متتسببش في تكسر الشعر. – تغطية الشعر لمل ننزل حمام السباحة أو البحر لحمايته من مادة كلوريد الصوديوم. – مينفعش صبغ الشعر قبل أو بعد معالجة الشعر بالكيراتين لمدة أسبوعين على الأقل.

7 – اضرار الكيراتين

معظم اضرار مخاطر فرد الشعر بالكيراتين بتيجى من مادة الفورمالدهيد (الفورمالين) المسرطنة الموجودة فى مستحضرات الكيراتين لفرد الشعر و اللى بتزيد من احتمالات الاصابة بالسرطان لما الجلد يمتصها و بتعمل التهابات للجهاز التنفسى عند استنشاقها وعشان ظهرت منتجات فرد الكيراتين خالية من الفورمالدهايد و لكنها اقل فاعلية وبيزودولها مادة السلفات عشان تخلى الكيراتين متماسك على الشعر.

شوفي من هنا لو شعرك جاف وتالف كورس تجديد الشعر التالف في اسبوع

ثانيا البروتين : 

1 – ايه هو منتج البروتين لعلاج وفرد الشعر؟

منتج البروتين هوالمنتج المطور للكيراتين يعني مش اختراع جديد تماما انما هو تطوير لنفس فكرة الكيراتين, والبروتين الاساسي في أي منتج علاج للشعر هو بروتين الكيراتين لانه زي ما احنا عارفين ان بروتين الكيراتين هوه اللي بتتكون منه 88% من الشعرايه الطبيعيه وهو اغني البروتينات بالاحماض الامينيه وهو المسئول عن نعومه وصحه وحيوية الشعر يعني أي شعر عنده مشكلة تقصف او هيشان او جفاف يبقي لازم يكون بروتين الكيراتين يكون ضمن أي منتج هيستخدمه لعلاج الشعر ده.

2 – طيب امال ايه الفرق بين منتج البروتين ومنتج الكيراتين؟

مع التطور العلمي والتكنولوجي والابحاث اللي بتتم في مجال علاج و العنايه بالشعر اكتشفوا ان عند اضافه بروتينات اخري قويه ومؤثره مع بروتين الكيراتين هتكون النتيجة افضل كتير و علي فكره في انواع لسه باسم الكيراتين واضافت فعلا التطور ده علي منتجها بس الشركات الاخري حبت تجدد الاسم علشان يكونله انتشار واهتمام اكبر بين العملاء لان الناس دايما بيبهرها الجديد افضل ما يتقالهم طورنا القديم لدرجة ان شركات كيراتين عملت منتجها هو هو مره تانيه في عبوه مختلفه وسمته بروتين عشان يتباع اكتر؟ زي شركة جراه.

3 – يعني البروتين ده مفيد ؟

اكيد اه لانه بيدي الشعر البروتينات اللي محتاجها وكل شعر حسب مشكلته والنوع اللي يناسبه و فيه انواع نتيجتها افضل من الكيراتين وفيه انواع نفس نتيجة الكيراتين القصه كلها في التركيبه ونوعية البروتينات الاخري المضافه للكيراتين.

4 – بيفرد بنسبة قد ايه؟

حسب نوعه وحسب طبيعة وحالة الشعر افضل الانواع بتفرد من 70 الي 100% و بيفضل فى الشعر زى الكيراتين كل البروتينات المده المعتاده من 3 الي 6 شهور ومع التكرار والعنايه الصح ممكن يكمل ل 8 شهور و بيتكرر العلاج كل ما تحسي ان شعرك محتاجله وكل مره الشعر بيتحسن بنسبه من ناحية الهيشان والجفاف والتقصف.

5 – طيب سعره اعلي من منتج الكيراتين ليه؟

لانه يحتوي بروتينات اخري قويه وعالية السعر بالاضافه للكيراتين + استخدام تقنيات حديثه ومتطوره لضمان افضل نتيجه وفاعليه للمنتج

انواع البروتين طبعا انواع البروتينات كتير جدا لكن اهم البروتينات المفيده للشعر فعليا هيا اللي هنتكلم عنها بالتفصيل هنا اولا البروتينات تنقسم الي….

1- بروتين نباتي البروتين نباتي بيمتص بسهولة في جذع الشعرة أكثر من البروتين الحيواني و مش بيعمل تراكم، ويترك االشعر لامع و وصحي.

2-  بروتين حيواني البروتين الحيواني مليان بالاحماض الامينيه وهو ما يسمي بتقنية ال bio

اهم انواع البروتينات للشعر

1 – بروتين الكافيار انه واحد من المصادر المليانة باحماض اوميغا 3 الدهنية + فيتامين E & A واوميجا 6 وهو اكثر البروتينات اللي شبه  خلايا الجلد البشري، وبيدى مرونة للشعر وتحسين الحالة الصحية لفروة الرأس. و ترطيب عميق بفضل الاوميجا 6 وتقويه للشعر الضعيف

2 – بروتين الصويا 

بيزود من قدرة الشعر على الاحتفاظ بالرطوبة الضرورية، واللي بتحميه من التلف ويعمل علي تحسين قوة الشعر.

3 – بروتين الكولاجين المعروف عن مرونة متزايدة في الشعر.

4 – بروتين الحرير المعروف لتليين ونعومة الشعر الجاف.

5 – بروتين القمح هو مرطب قوي وهو البروتين المعروف بزيادة قدرة الشعر على الحفاظ على رطوبتة وتحمل العوامل الخارجيه وممكن  يخترق جميع طبقات الشعرة، من الداخل الى الخارج ويعمل علي تعزيز قدرة الشعر علي الاحتفاظ بالرطوبة جوة الشعره وبيخلى جسم الشعرة ناعمة ونضرة، إضافة إلى مظهر لامع وصحي.

6 – ايه هى اضرار البروتين ؟

لحد دلوقتى لم تقرّ منظمة الغذاء والدواء العالمية FDA المنتج، ومفيش أبحاث كافية لاختبار أمان وسلامة المستحضر. ولكن  الأطباء بيقولوا أنه لو مفيهوش مادة الفورمالين فمفيش ضرر من استخدامه.

 الشركات بتتنافس في استخدام التقنيات المتطوره والحديثه والفعاله في صناعة منتجهاتها من الكيراتين والبروتين وكمان استخدام الاجهزة الحديثه والمتطوره في تطبيق المنتج بيفرق في النتيجه النهائيه عالشعر.

خلاصة الكلام بنات حوا بتنصحكم بلاش نجرب حاجة على شعرنا لو هو مجهد و ضعيف جدا عشان ممكن تجيب نتيجة عكسية و يكون احسن كمان لو سألنا دكتور جلدية الاول ايه احسن حاجة نعالج بيها شعرنا.

شوفي كمان طرق ووصفات عشان معالجة الشعر الجاف الخشن

شوفي كمان طرق ووصفات عشان معالجة الشعر الجاف الخشن
شوفي كمان طرق ووصفات عشان معالجة الشعر الجاف الخشن