أحلي أماكن الخروج والفسح فى القاهرة

يسرا خالد
يسرا خالد
871091

القاهرة المدينة اللي مش بتنام أبدًا :) بيحتار الكثير مننا في اختيار المكان المناسب للخروج، وبندور دايما على اماكن اسعارها مناسبة بنات حوا بتقدملكم دليل أشهر أماكن الخروج والفسح فى القاهرة  اللي بتناسب كل الأعمار والأذواق..

أماكن الخروج والفسح فى القاهرة

1- برج القاهرة – الزمالك:

من الاماكن المميزة للخروج في القاهرة، موجود فى جزيرة الزمالك بنهر النيل، وتم تصميمه على شكل زهرة اللوتس المصرية، وبيتكون من 16 دور ممكن نشوف القاهرة كلها في لحظة واحدة من المنظار المكبر، و هتلاقوا فيه المطعم الدائري و كمان فيه فى الدور الـ15 كافيتريا بتقدم العصائر والمشروبات، مفتوح من الساعة التاسعة صباحًا لحد واحدة الصبح.

2- المراكب النيلية:

و كمان مينفعش ننسى المراكب الثابتة والمتحركة زى “النايل سيتي، سكرابيه، فرعون النيل، النايل كريستال، أرمادا، نايل سيتي، نايل مكسيم، الباشا، نايل لي لي وبلو نايل”، شوفوا من هنا اماكن رحلات عشاء نيلية واسعارها

3- مجمع الكافيهات:

ومجمع الكافيهات زى “تيفولي دوم بفرعيه في مصر الجديدة و6 أكتوبر، أمريكانا بلازا في 6 أكتوبر، بلوبلو بالمنيل، ذا ديستركت وأواسيس بمساكن شيراتون، بلاتفورم بالمعادي وإميرالد أمبير في التجمع الأول بالقاهرة الجديدة”. وممكن كمان من هنا شوفوا المطاعم في كل احياء القاهرة.

4- كيدزانيا – القاهرة الجديدة:

تعتبر كيدزانيا متنزه عالمي للتعليم الترفيهي للأطفال، ومصممة بالظبط زى المدن الحقيقية توفر فرصة للأطفال من سن ٤ إلى ١٤ للعب الأدوار اللى هيوصلوا لها لما يكبروا و يشتغلوا،  المدينة دلوقتى كمان بتقدم برامج ترفيهية للكبار و تعتبر مكان مناسب جدا للعائلات ، وبتستقبل المدينة الزوار مرتين في اليوم من الساعة الحادية عشر صباحًا ولحد الرابعة مساءً، أو من الخامسة مساءً ولحد العاشرة مساءً، وأسعار التذاكر الأطفال أقل من 4 سنوات 100ج، من4 حتى 14 سنة 130 ج، والمرافقين البالغين 85ج.

5- قرية فجنون – مساكن شيراتون، الهرم:

 فجنون من الأماكن النادرة في مصر للترفيه والتعليم،  بيستمتع فيه الكبار و الصغيرين لان فيه أنشطة كثير منها التلوين على الحيط أو اللعب بالطين، و كمان ممكن الأطفال يختاروا ما بين الركوب على ظهر الخيل أو الحمار أو الجمل، وبيستقبل المكان الناس  من التاسعة صباحًا و لحد الخامسة مساءً، أما عن الأسعار فتتراوح ما بين “30: 50ج للنشاط الواحد”، فجنون أواسيس “50 ج للفرد شاملة الدخول ونشاط واحد، 35ج لأي نشاط إضافي”، فجنون أرت بالمريوطية: 40ج للفرد شاملة الدخول ونشاط واحد، 30 لأي نشاط إضافي، فجنون فلاح بالمنصورية “30ج للفرد شاملة الدخول ونشاط واحد، 25 لأي نشاط إضافي”.

6- أدرينالين بارك – 6 أكتوبر:

لو عايزين مكان للخروجه كلها حيوية ونشاط, يبقي ده اختيار هايل لكم، أدرينالين بارك هو مكان مفتوح من الأماكن المتخصصة في توفير ألعاب حرب الألوان “Paintball”، وبيتم اللعب عن طريق تكوين فرق “مجموعات” مش بتقل عن 8 أفراد، المكان مفتوح من الساعة الثانية عشر مساءً لحد التاسعة مساءً، شامل “الزي، المسدس، الطلقات”، وعدد الطلقات 100 طلقة، إضافة إلى حروب الليزر والألعاب المائية “الأكوا” وهي آمنة للأطفال من سن 3 سنوات.

7- سمارت كامب – العبور:

ممكن تقضى يوم جميل مع اصحابك ، وممكن تتزحلق على الرمال لمدة ساعة كاملة، وملعب كرة الصابون لمدة ساعة كاملة، والكرة الطائرة مفتوحة المدة، وكرة القدم، وكرم القدم الأمريكية، وكرة السرعة، والبينج بونج في صالة مغطاة، ويشترط الحجز المسبق على الأقل بيومين ولازم  عدد المجموعة متقلش عن 20 فردًا، وسعر الفرد 120ج، ولو كان عدد الأفراد من 50:30 بيكون سعر الفرد 100، بخلاف ركوب الخيل 30ج.

8- شارع المعز – الحسين:

من اجمل مناطق القاهرة, منطقة الأزهر والحسين فيها كثير من الأماكن اللي ممكن نستمتع بيها بأقل التكلفة، زى شارع المعز في الحسين ومنطقة الأزهر، و فيها الكثير البيوت الثقافية اللى بيتعمل فيها الندوات والحفلات بأسعار تتراوح من “5ج: 30ج” زى بيت السناري وبيت السحيمي، ووكالة الغوري، وقبة الغوري، وبيت زينب خاتون.

9-  كريزي ووتر – الشيخ زايد:

مدينة الألعاب المائية كريزي ووتر من اكبر و اقدم مدن الألعاب المائية في مصر مليانة حدائق الخضراء، وألعاب الفيديو جيم، وسباق السيارات، وألعاب الليزر الشيقة، وحديقة الألعاب المبهرة، مفتوحة من العاشرة صباحًا ولحد السادسة مساءً، الأطفال أقل من 3 سنوات مجانًا.

10- أفريكا سفاري بارك:

هي عبارة عن حديقة للحيوانات فى شكل غابة أو سفاري،يعنى ممكن تتمشى فيها بين الحيوانات بالسيارات  و ساعات ممكن تتمشى على رجليك ، وده حسب خطورة الحيوانات، وفيها كثير من الحيوانات الأليفة والمتوحشة وأنواع كثيرة من الطيور و شوية أنواع  من الحيوانات النادرة، وموجودة في الكيلو 65 طريق “الإسكندرية – القاهرة” الصحراوي، وشغالة من الساعة التاسعة صباحًا حتى الرابعة عصرًا.

11- قرية العزبة – الهرم:

طريق سقارة السياحي- ترعة المريوطية، ممكن تقضى يوم وتستمتع بحمام السباحة شامل الإفطار والغذاء، من الساعة الثامنة صباحًا و لحد الثامنة  بليل ، و فيها ملاعب كرة، وملاهي أطفال وخيمة عربية و الخيول.

12- سكيت ماكس – 6 أكتوبر

موجود فى سيتي سكيب مول، و ممكن تستمتع بالتزلج على الجليد من الساعة العاشرة صباحًا لحد الثانية عشر بليل للفرد لمدة 15 دقيقة، و لمدة 30 دقيقة، و لمدة 60 دقيقة.

13- جزيرة المعادي:

من الاماكن الهادية للخروج في القاهرة, موجودة قدام مستشفى القوات المسلحة، هتلاقوا فيها مجموعة جزر صغيرة فيها بحيرات صناعية، و فيها كمان مركب تلفوا بيها حولين الجزيرة و كمان فى المطاعم والكافيهات و  منطقة ألعاب الأطفال المفتوحة، وبتفتح الحديقة أبوابها من العاشرة صباحا ولحد الحادية عشرة بليل.

14 -المولات التجارية:

المولات التجارية زي سيتي ستارس و كايرو فستيفال سيتي, مول العرب, وداندي مول, وكلهم بيبقى فيهم الماجيك بالانت اللي فيها ملاهي صغيرة ولعب أطفال, وكمان فيه في سيتي سترس مكان زي ال  إيزون سيتي ستارز EZone CityStars, مكان هايل للعب الصغيرين والكبار ومواعيده من  11:30 صباحاً إلي الساعة 11:30 مساءاً كل يوم.

15- المسرحيات:

من الخروجات المميزة جدا في القاهرة هي خروجة المسرحية, خروجة مع الأصحاب أو الأهل, نقضي وقت ممتع ونضحك وديه خروجة عامة مش بنعملها كتير عشان كده ممكن نخليها للايام المميزة.

– مسرح مصر: بطولة اشرف عبد الباقي, مكانهم على مسرح مصر داخل فندق جراند نايل تاور بجاردن سيتي.

–  تياترو مصر : بطولة أحمد فتحي – بيومي فؤاد – محمد لطفي , مكانهم علي خشبة مسرح بجامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا (ماست اوبرا هاوس) بالسادس من أكتوبر.

16- الأوبرا:

الاوبرا علي طول بيقام فيها حفلات بصفة يومية وفيها كل الاذواق بكل مافي الكلمة, من حفلة جاز, لحفلات كلثوميات, موسيقي عمر خيرت, موسيقي فن اسباني, باليه, رقص مسرحي حديث, وغيره وغيره,  و أسعار التذاكر: 150 – 100 – 75. شوفوا من هنا كل المواعيد والحفلات اللي بتتم في الأوبرا

اماكن رحلات عشاء نيلية واسعارها

رحلات عشاء نيلية
رحلات عشاء نيلية

مقالات متعلقه

احلى اماكن الخروج في الاسكندرية

احلى اماكن الخروج في الاسكندرية

احلى اماكن الخروج في القاهرة

احلى اماكن الخروج في القاهرة

مطاعم مميزة فى مدينة نصر

مطاعم مميزة فى مدينة نصر