٨ نصائح مهمة هتساعدك في فترة الخطوبة

يسرا خالد
يسرا خالد
21259

كلنا عارفين ان الفايدة من فترة الخطوبة هى أن تمنح فرصة للخطيبين و أهلهم عشان يكونوا على علاقة صادقة بينهم و بين بعض.فى مثل يقول ” كل خاطب كاذب ” يعنى كل من الخاطب و المخطوبة بيكذبوا على بعض و زى ما يقول المصريين ” كل واحد بيظهر أحلى بضاعة عندة للطرف الأخر “.
عشان كده إحرصى دائماً على أن يحتوى الحوارفى الفترة  دى على الاهتمامات الخاصة و الهوايات ولا يتكسف واحد فيكم لو اتكلم عن اخطاؤه قدام الثانى وعن مخاوفة واحلامة و طموحاتة فى المستقبل. الحوارات دى بتكشف الكثير من الغموض فى شخصية الأخر. تعالوا نقرأ شوية نصائح أساسية لازم نحرص عليها فى فترة الخطوبة.

خطوبة سعيدة
خطوبة سعيدة

1 – التوقعات
لازم كل واحد فيكم انتى او خطيبك أثناء فترة الخطوبة يعرف ايه اللى بيتوقعه و مستنيه من الثانى  بعد الزواج
مثلاً :  فى بنات شايفة ان الحب اللى بتستناه بعد الزواج هو أنه يوفر الزوج لها حياة مرفهة مليئة بالمرح و الخروجات و النزهات الكثيرة.
فى رجال  شايفين أن الحب اللى بيستنوه من زوجاتهم بعد الزواج هو أن زوجتة تستناه بعد  رجوعه من العمل و تخلع عنة حذاؤة و ترحب بة.
 عشان كده لازم كل من الطرفين أثناء فترة الخطبة يعرف كويس ازاى يفهم شريك حياته المستقبلى معنى الحب و طريقة التعبير المناسبة عنة اللى هو يفهمها وده عشان يعرف يتعامل بالطريقة السليمة معة.

2 – التسرع فى الحكم على خطيبك
خليكى عقلانية، وحذرة في استخدام كلماتك، سيطري على غضبك، وتجنبي التفوه بأية  كلام ملوش لازمة ممكن يبوظ كل حاجة ما بينكم، وافتعال مشكلة من لا شيء. اسمعيه كويس، بلاش تتسرعى في إصدار الأحكام عليه قبل إعطائه الفرصة كاملة لتوضيح الأمور، تحكمك فى غضبك هيخليكى تتفادى معظم مشكلات فترة الخطوبة

3 – المناقشة
. ناقشيه، فالنقاش هو احسن اسلوب لحل أي مشكلة من مشكلات فترة الخطوبة، فبمجرد شعورك أن فى حاجة مخلياه متضايق منك ، اتكلمى معاه بلطف، لحد ما تَوصلي إلى حل فوري، بلاش تسيبى مجالًا للتراكمات.

4 – تدخل الاهل و الاصحاب
لا تسمحي لأي طرفٍ مهما كان أن يتدخل بينكما، فوجود أي طرف ثالث بيضر أكثر مما يُفيد، حِلّي أموركما بنفسكما، لا باللجوء لأطراف خارجية.

5 – المساحة الشخصية
سيبى مجالًا له ليشتاق إليك، متكونيش متاحة طوال الوقت عشان ميزهقش، فالاشتياق عنصر من أهم ما يُمكن في العلاقة، فإن فقدتيه، اعرفى أن علاقتكما على وشك الانهيار.

6 – الانتقاد
بلاش تنتقديه كثيرًا،ولو حصل، فانتقي ألفاظكِ، وكوني لطيفة في نقدك عشان يستجيب لك، وميكنش لكلامك نتيجة عكسية.

7 – الثقة بالنفس
احرصي على أن تظهري له ثقتك بنفسك طوال الوقت، فالرجل في الغالب مش بيُحب البنت اللى مش بتثق فى نفسها

8 – التدخل فى تفاصيل حياته
لا تستجوبيه طوال الوقت، فالرجل بطبعه  مش بيحب أن يتدخل أحد فى كل صغيرة وكبيرة في حياته، وإنما سيبيه يجيلك بنفسه يقولك اللى عايز يقولهولك

مقالات متعلقه

50 سؤال تسألهم لحبيبتك عشان تعرفها بشكل افضل

50 سؤال تسألهم لحبيبتك عشان تعرفها بشكل افضل

تفضلي سينجل افضل من المحاربة في علاقة غلط ، اعرفي السبب

تفضلي سينجل افضل من المحاربة في علاقة غلط ، اعرفي السبب

اهم اسرار الزواج الناجح ، وازاي تظهروا احترامكم لبعض

اهم اسرار الزواج الناجح ، وازاي تظهروا احترامكم لبعض