5 خلطات لعلاج تقشف الشفايف وللحفاظ علي نضارتها

بقلميسرا خالد فيبشرة visibility8677

المياه بتكون بمثابة الأكسجين بالنسبة للشفايف والبشرة بشكل عام.  لكن بيتعرض الكثير من السيدات والفتيات لجفاف البشرة وخصوصا الشفايف في شهر رمضان اللي دائما بيكون جاى مع فصل الصيف، وأن عدم شرب المياه  في نهار رمضان بيساعد على فقدان الجسم نسبة كبيرة من المياه اللي بيخزنها و ده طبعا بيخلى بشرتنا جافة و بيحصل تقشف فى الشفايف لأن الجلد بيكون رقيق فى المنطقة دى وبيدور الكثير مننا عن علاج تشقق الشفايف بالوصفات الطبيعية، لأنه من السهل التخلص من تشقق الشفايف بالمواد الطبيعية بالمنزل  .

بنات حوا جايبلكم خلطات طبيعية بتساعد على ترطيب الشفايف في نهار رمضان و تخليها غير جافة و تساعدكم فى الحفاظ على جمالها.

خلطات طبيعية للشفاة
خلطات طبيعية للشفاة

1- خلطة عسل النحل وماء الورد – اخلطى ملعقة من كل من عسل النحل وماء الورد وزيت اللوز في إناء مناسب واحتفظي به في علبة بلاستيكية نظيفة. – استخدمي كمية مناسبة في كل مرة بعد الانتهاء من تناول وجبة الإفطار وبعد الانتهاء من تناول وجبة السحور، وقومى بدهن شفايفك بالقناع بأحد أصابعك.

2- خلطة الجلسرين والورد – أضيفى ورد مطحون من العطار إلى كمية مناسبة من الجلسرين وبعدين اخلطى المقادير مع بعض عشان تعمل خليط وحطيها على الشفايف قبل النوم بصورة مباشرة ويغسل في الصباح..

3- خلطة زيت الزيتون والسكر – اخلطي ملعقة كبيرة من زيت الزيتون مع ملعقة صغيرة من السكر وافركي شفايفك  بالمزيج ده بنعومة لمدة دقيقة واحدة واغسليهما بالماء الفاتر، فالسكر يعمل على تقشيرهما والزيت يمنحهما النعومة والترطيب.

4- خلطة زيت الزيتون والسكر والعسل – للمزيد من الترطيب، أضيفي إلى المزيج السابق ملعقة صغيرة من العسل، وافركي به شفتيْك مرّتين في الأسبوع، عشان تحصلى على المزيد من الطراوة.

5- خلطة زيت اللوز: –  عشان تتخلصى من الجلد الميت  من على شفايفك  واللى بيعمل طبقة عليهم و بيسرع عملية التشقق فلازم وتمنحينهما اللمعان والترطيب،  عن طريق خلط ملعقة صغيرة من زيت الزيتون وملعقة صغيرة من زيت اللوز مع ملعقة كبيرة من السكر ونصف ملعقة من العسل الفاتر، ووضع هذا المزيج وفرك شفتيْك به مرّة في الأسبوع.