الطريقة الصح لغسل الشعر

ريهام محمود
ريهام محمود
1118

يمكن يكون في بنات كتير اوي مش بيهتموا بطريقة غسل الشعر, لكن غسل الشعر بالطريقة الصح ليه تأثير كبير جدا على الشعر وبيحافظ عليه صحي فوق ما تتخيلوا, والنهاردة هنقولكم طريقة غسل الشعر بالطريقة الصحيحة في 7 خطوات.

1- اول حاجة قبل غسيل الشعر سرحيه بفرشة عشان تعززي فروة الراس وتنشطي الدورة الدموية, وتتخلصي من اي تشابك قبل الغسيل واللي هيساعد على منع تكسر الشعر.

2- بلي الشعر بمية دافية مش سخنة لان المية السخنة هتجفف فروة الراس من الزيوت الطبيعية وتنشف الشعر, وبعدها خدي كمية بسيطة من الشامبو على ايدك وحطيها على فروة الراس.

3- كتير من البنات بيهملوا الخطوة دي لكن هي مهمة جدا, وهي المساج بعد ما تحطي الشامبو اعملي مساج لفروة الراس ودلكيه بخفة اوي, استمري في التدليك من 1 – 2 دقيقة, ودلكي الشعر وهو مفرود زي ماهو باين في الصورة كده ولا تقلبيه على قدام ولا ترفعيه كله لفوق زي ما بنات كتير بيعملوا انتي محتاجة انك تدلكي فروة الراس بس بالشامبو ولما تيجي تغسليه بالمية الشامبو هينزل على باقي الشعر ينضفه.

4- بعد التدليك اغسلي شعرك من الشامبو بمية دافية كويس جدا لحد ما المية تنزل صافية مافيهاش اي شامبو, وقبل ما ننتقل لخطوة البلسم حاولي تتخلصي من المية الزيادة في الشعر عشان البلسم يجيب نتيجة احسن, والشعر يتغسل مرة واحدة بس بالشامبو الا لو شعرك دهني اوي ومحتاج يتغسل مرة كمان.

5- بعد ما تتخلصي من المية الزيادة في شعرك, حطي كمية صغيرة من البلسم على كف ايدك وحطيها على الشعر ودلكيه وركزي على الاطراف اكتر.

6- دلوقتي هنشطف الشعر والشطفة النهائية ضروري تكون بمية باردة, عشان تقفلي مسام فروة الراس, اشطفيه كويس لحد ما المية تنزل صافية.

7- بعدها نشفي شعرك بالفوطة من غير ما تفركيه بس حطيها على الشعر واضغطي عليه عشان تمتص المية مش اكتر, ولو هتنشفيه بالسيشوار استخدميه عليه من الجذور للاطراف وانتي بتحركيه من فوق لتحت عشان تقللي اضرار الحرارة على الشع, واستخدمي للتجفيف اقل درجة حرارة في السيشوار.

مقالات متعلقه

7 علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير

7 علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير

دليل كامل لطريقة غسل الشعر والعناية بيه بعد الغسيل بطريقة صح عشان تحافظي عليه صحي

دليل كامل لطريقة غسل الشعر والعناية بيه بعد الغسيل بطريقة صح عشان تحافظي عليه صحي

10 حاجات يومية بنعملها بطريقة غلط واحنا مش واخدين بالنا.. اعرفي ايه هي

10 حاجات يومية بنعملها بطريقة غلط واحنا مش واخدين بالنا.. اعرفي ايه هي