اعملي بنفسك كيراتين طبيعي لتنعيم وتكثيف وفرد الشعر

ريهام محمود
ريهام محمود
3330

النهاردة هنقولكم طريقة بسيطة جدا وسهلة باستخدام بذور الكتان بتساعد على تنعيم وفرد وتكثيف الشعر, وبذور الكتان اثبتت فعاليتها في علاج مشاكل الشعر وبقت دلوقتي بتدخل في كتير من منتجات العناية بالشعر وده لانها غنية جدا بالاحماض الدهنية الاوميجا3, وغنية بالعناصر المفيدة والمغذيات اللي بتساعد على تعزيز نمو الشعر وتنعيمه, بيقوي بصيلات الشعر, بيحمي الشعر من التساقط والتلف, بيعالج مشكلة جفاف وتقصف الشعر, تعالوا نشوف المكونات والطريقة مع بعض.

المكونات:

2 كوب مية.

1/4 كوباية بذور كتان.

الطريقة:

في طاسة غويطة او حلة, حطي المية وبذور الكتان مع بعض وحطيهم على النار اول ما يغلي خفضي النار, وخليهم يغلوا مع بعض لمدة من 7 – 9 دقايق مع التقليب المستمر, هتلاقي الخليط عندك بقى عامل زي الجل ارفعيه من على النار, وصفيه بمصفى ضيقة من البذور هيبقى عندك الجل بس ده اللي هنستخدمه للشعر.

ممكن تستخدميه لوحده او تضيفي عليه زيت زيتون, او جل صبار حوالي معلقتين كبار, هتدهني الشعر كله خصلة خصلة بالجل من الجذور للاطراف, وبعدين سرحي الشعر بمشط خشب بسنان واسعة عشان توزعي الجل كويس على الشعر كله, سيبيه 45 دقيقة وبعدين اغسليه بالمية والشامبو, كرري الوصفة مرتين في الاسبوع.

لو فضل عندك جل ممكن تحطيه في برطمان, وتحفظيه في التلاجة لما تيجي تستخدميه تاني, احفظيه من غير اي اضافات لو هتحطي اي اضافات زيوت تبقى وقت الاستخدام على طول.

مقالات متعلقه

تأثير المية الساقعة والسخنة على الشعر

تأثير المية الساقعة والسخنة على الشعر

نصايح ليلية لجمالك باستخدام العسل

نصايح ليلية لجمالك باستخدام العسل

افردي شعرك بالنشا

افردي شعرك بالنشا