إزاي تستعملي كريمات تصحيح لون البشرة CC Cream؟

سارة جمال
سارة جمال
2000

ايه هو ال CC كريم؟ CC يعني Color Corrector أو كريم تصحيح لون البشرة, من مميزاته انه بيعالج البشرة, بيرطبها, بيحميها من الشمس, وكمان مضاد للشيخوخة.. و بيعالج ويخبي لوعندك مكان فيه احمرار أو التهاب في بشرتك ال CC كريم هو الحل الأمثل عشان يخفي العيوب ديه وكمان لو لون وشك شاحب أو مرهق ال CC كريم بيخليه نضر ومتورد وفيه ماركات زي فلورمار ولوريال بتنزل منه ألوان كل لون  ليه وظيفة مختلفة وبيصحح عيب معين للبشرة زي الكونسلير الألوان كده بظبط, شوفي الألوان ووظيفتها:

1 – البيج بيوحد لون البشرة بشكل عام وبيخفي أي اثر للجروح أو الندبات. ده ممكن تحطيه علي القورة أو الدقن أو حوالين الشفايف أو وشك كله.

2- البينك أو الخوخي أو البرتقالي: بيدي شكل طبيعي للأماكن الغامقة علي الوش والزرقان اللي بيبقي غالبا بيبقي لون هالات تحت العين. 

3 – الاخضر: بيخفي المناطق الحمرا على الوش زي أثر الحبوب والبقع الحمرا وكمان ده افضل لتغطية حب الشباب, بنحطه في أي مكان طلعلنا فيه حبوب في الوش.

4- الموف: بيوحد لون البشرة خصوصا لو لونها اصفر أو بهتان وبيدي ضى و حياة للجلد المرهق, ممكن نطبقه علي الوش كله لو دايما لونك اصفر وشكلك مرهق.

مقالات متعلقه

استخدمي النشا بديل للوس بودر لتثبيت المكياج

استخدمي النشا بديل للوس بودر لتثبيت المكياج

اتخلصي من دهون الانف

اتخلصي من دهون الانف

عشان الفونديشن يطلع شكله طبيعي على الوش

عشان الفونديشن يطلع شكله طبيعي على الوش