9 اكلات مفيدة جدا للصحة! اتعرفي عليهم

يسرا خالد
يسرا خالد
في
صحة
8574

كلنا عارفين ان فى مأكولات احسن من غيرها و مهمة للحفاظ على صحتنا و وقايتنا من الامراض و الباحثين اعلنوا كمان ان فى اكل بيساعد مش بس على الوقاية لكن كمان على العلاج من الامراض و احنا انهاردة جايبنلكم انواع من المأكولات دى . تعالوا عرفوا معانا اكلات مفيدة جدا للصحة…

1 – الفلفل الحراق :

الفلفل  الحراق من اهم مكونات الاكلات الهندية و المكسيكية لان الشعوب دول عرفوا قد ايه هو مفيد و بيساعد على علاج امراض كثير فى الجسم زى الالتهابات و تسكين الالم و الوقاية من الجلطة و السرطان و زيادة مناعة الجسم و الوقاي من السكرى .و المفأجاة كمان انه سبب مهم جدا فى حرق الدهون و خسارة الوزن خصوصا لو كلناه بعد كل وجبة  .

الفلفل
الفلفل

2 – الثوم :

يعتبر من مضادات الاكسدة القوية و فيه مواد بتحافظ على القلب و الدورة الدموية و بتقلل الاصابة بأمراض البنكرياس و مفيد جدا لمرضى السكرى و اكتشفوا كمان ان لو مرضى القلب تناولوه بانتظام هيعالج امراضهم دى و يقللها .

الثوم
الثوم

3 – البيض :

من الاكلات اللى لازم نحرص عليها لو عايزين نخس و نزود صحة المخ لانه بيحتوى على اوميجا 3 اللى بيزود من صحة الدماغ و التفكير و مفيد كمان للجلد و هو يهتبر اكلة سعراتها الحرارية قليلة بس غنية جدا بالبروتينات و بتزود شعورنا بالشبع .

البيض
البيض

4 – البقول :

من اهم الاكلات الغنية بالبروتينات و الحديد و الالياف و طبيعتهم بتخليهم مصدر رائع للالياف عشان كده لازم نتناولهم اثناء الرجيم عشان نخس و نحس بالشبع لفترة طويلة و طرق طبخهم كثيرة و متعددة زى السلق و المعلبات و ان احنا نحطهم فى السلطة .

البقول
البقول

5 – اللبن :

مصدر رائع للكالسيوم و البروتين و قليل جدا فى النشويات و اكتشف الخبراء ان الناس اللى بتحرص على شرب اللبن دايما قدروا على خسارة وزن اكثر و اسرع من الناس التانية و كمان عظامهم اصبحت قوية اكثر بس نحرص انه يكون خالى الدسم عشان اللبن كامل الدسم لو كان تناوله كثير ممكن يزود الكوليسترول فى الدم .

اللبن
اللبن

6 – التونة :

التونة مليانة باحماض صحية و اوميجا 3 و الايودين اللى مهم جدا عشان صحة المخ و القلب و حسب كلام الخبراء لازم ناكل اسماك 3 مرات على الاقل فى الاسبوع لانها كمان بتزود من طاقة الجسم و بتساعد على اداء المهام اليومية بنشاط .

تونة
تونة

7 – اللوز :

مهم جدا فى خفض نسبة الكوليسترول فى الدم و تقليل الوزن و مليان فيتامين اى و الياف طبيعية بتساعد على صحة القلب و قوته و كمان مليان ماغنسيوم اللى بيساعد على تقوية الذاكرة و المخ .

اللوز
اللوز

8 – الجنزبيل :

اكتشف الخبراء انه بيساعد على التخلص من اوجاع المفاصل و العظام ز العضلات و التخلص من الاحساس بالرغبة فى القىء او دوار الحركة و لوكنتم من الناس اللى هضلاتها بتوجعها بعد التمارين احرصوا على تناول الجنزبيل فى وسط الاكل لانه كمان بيقلل من اوجاع المعدة و امراض القلب و كمان من اهم ممميزاته انه بيساعد على حرق الدهون بفاعلية .

الجنزبيل
الجنزبيل

9 – العسل :

العسل له خواص علاجية كثيرة جدا و بيحافظ على القلب و ضعط الدم و الالتهابات و المناعة ضد السرطان و كثير من الامراض التانية و كمان مفيد جدا فى التخلص من التهابات الحلق و الحبوب و يعتبر مضاد للاكسدة ممتاز .

العسل
العسل

مقالات متعلقه

وصفات سناكس صحية من غير زيت

وصفات سناكس صحية من غير زيت

تاكلي ايه بالليل عشان تخسري وزن وانتي نايمة

تاكلي ايه بالليل عشان تخسري وزن وانتي نايمة

ايه الاطعمة اللي المفروض تاكليها لو عندك فيروس كورونا

ايه الاطعمة اللي المفروض تاكليها لو عندك فيروس كورونا